אודות פיאט

אודות פיאט

חברת פיאט נוסדה בשנת 1899 על ידי קבוצת משקיעים, ביניהם ג'ובאני אניילי.
שם החברה "FIAT" מורכב מראשי התיבות של השם Fabbrica Italiana Automobili Torino (מפעל רכב איטלקי בטורינו).
אניילי הוביל את החברה עד ליום מותו, בשנת 1945, בעוד ויטוריו ולטה ניהל את הפעילויות היומיומיות של המשרד.
נכדו, ג'יאני אניילי, שימש כיו"ר פיאט בין השנים 1966 ל-1996 ויו"ר הכבוד החל מ- 1996 ועד למותו ב- 24 בינואר 2003.


היסטוריה של מצוינות ויצירתיות

במשך למעלה ממאה שנה, ייצרה פיאט מנועי רכבת וקרונות, כלי רכב צבאיים, כלים חקלאיים, ומנועי מטוסים. המכונית הראשונה שיוצרה ע"י החברה האיטלקית, ה- 3.5CV הונעה ע"י מנוע בוקסר דו בוכנתי בנפח 697 סמ"ק. מדגם זה יוצרו רק 24 פריטים שהורכבו, כולם, על בסדנת אלסיו בטורינו.

בשנת 1903 הרחיבה החברה את פעילותה ויצרה את המשאית הראשונה תחת המותג הצומח. 5 שנים לאחר מכן, בשנת 1908, ייצאה פיאט את הרכב הראשון מתוצרתה לארה"ב. באותה שנה, יוצר גם מנוע המטוס הראשון מתוצרת פיאט. זיהוי הפוטנציאל בשוק האמריקאי הצומח, הובל א את החברה בשנת 1910 להקמת מפעל חדש בפוקיפסי – ניו יורק, על ידי FIAT האמריקאית.

במהלך מלחמת העולם הראשונה, נאלצה פיאט לספק למדינות בעלות הברית מטוסים, מנועים, מכונה ירייה, משאיות ואמבולנסים. עם הצטרפותה של ארה"ב למלחמה, ב-1917, נסגר מפעל FIAT האמריקאי.

לאחר מלחמת העולם הראשונה חזרה החברה לפעילות עבור השוק האזרחי והציגה את הטרקטור הראשון מתוצרתה. בתחילת שנות ה-20 תפסה פיאט 80% מנתח השוק באיטליה ותנופת הצמיחה הבטיחה עתיד ורוד. אך בשנת 1921 התבצרו פועלים במפעלי פיאט והניפו את הדגל האדום של הקומוניזם. על מעשה זה הגיב אניילי בהתפטרות מהחברה. עם זאת, המפלגה הסוציאליסטית האיטלקית ובעלת בריתה – הקונפדרציה האיטלקית הכללית של מפלגת העבודה, הורו על סיום ההתבצרות בניסיון להגיע לפשרה עם מפלגות המרכז.

בשנת 1922, פתחה פיאט את מפעל המכוניות המודרני, הראשון שלה ובכך עברה לייור המוני בשיטת הפס הנע. מפעל המכוניות החדש, ה- Lingotto, שנפתח בשנת 1923, הפך בהמשך לגדול ביותר באירופה. בשנת 1925, כבר חלשה פיאט על 87% משוק הרכב האיטלקי. יצירתיות וחדשנות אפיינו את החברה ובשנת 1928, עם יציאתה של פיאט 509, פיאט כללה במחיר הרכב גם את מחיר הביטוח.

במהלך מלחמת העולם השנייה, ייצרה פיאט מכונות וכלי רכב צבאיים עבור צבא ועבור חיל האוויר המלכותי של איטליה ומאוחר יותר גם עבור הגרמנים. פיאט ייצרה מטוסי קרב כמו CR.42 הדו-כנפי, שהיה אחד מן המטוסים איטלקים הנפוצים ביותר, טנקים קלים (שהיו מיושנים בהשוואה לאלו של הגרמנים והסובייטיים) וכלי רכב משוריינים. המטוס המוצלח ביותר של חברת פיאט היה מטוס ה- G.55, אך הוא הוצג מאוחר מדי ויוצר בכמויות מוגבלות.

ב- 1945, השנה שבה הודח מוסוליני, נושלה משפחת אניילי מכל תפקידי הניהול בחברה. ועדת השחרור הלאומית נישלה את המשפחה בגלל קשריהם עם ממשלתו של מוסוליני. רק בשנת 1963 שב נכדו של ג'ובאני, ג'יאני, לחברה ומונה למנכ"ל. ג'יאני כיהן בתפקיד זה כשלוש שנים ובשנת 1966, התמנה ליו"ר החברה עד לשנת 1996.

למעשה, משנת 1910 ועד היום, פיאט היא חברת הרכב הגדולה ביותר באיטליה. עם השנים רכשה הקבוצה מותגים איטלקיים רבים והיום מחזיקה החברה ברוב המניות של חברת קרייזלר. ב-29 בינואר 2014, הכריזה Fiat SpA כי תמוזג, יחד עם קבוצת קרייזלר החברה בבעלותה המלאה, לתוך חברת אחזקות הולנדית חדשה תחת שם חדש: Fiat Chrysler Automobiles NV) FCA).

 

עדכונים אחרונים